TRIX – ny tidning för unga actionsportare

12.04.2016

Egmont Publishing blir först med en bred actionsporttidning för barn och unga. TRIX är tidningen för alla som gillar äventyr och vill tänja på gränserna inom sporter som skateboard, parkour och BMX.

– Intresset för actionsporter är större än någonsin och tajmingen känns perfekt för en redaktionell satsning. Vi vill fånga både de redan frälsta utövarna, och de som precis kommit igång, säger Gitte Nørgaard Grytli, redaktionellt ansvarig för TRIX, på Egmont Publishing.   

I premiärnumret guidas läsarna mellan olika actionsporter som BMX, skateboard, parkour och kickbike. Humorgruppen Rackartygarna och Svt-profilen Alex Hermansson intervjuas och skejtaren Herman Möller lär ut hur man gör en ”ollie”. Dessutom bjuder redaktionen på det senaste street style-modet, tävlingar, quiz, häftiga posters och mycket mer.

TRIX utvecklas av Egmont Publishing i Malmö, med kontor endast ett stenkast från actionsport-meckat, Stapelbäddsparken. Här samsas dagligen hundratals skateboard-, kickbike- och inlinesåkare om utrymmet. Såväl unga som vuxna entusiaster testar de senaste tricken och hänger med kompisar i en avslappnad miljö.

– Det är en stor fördel att sitta så här nära målgruppen. Vi kan springa ner på lunchen och prata direkt med barnen, och få tips om nya trender. Målet är att skapa en tidning som känns aktuell och inspirerande, och det tycker jag att vi har lyckats med, säger Gitte Nørgaard Grytli.  

TRIX satsar även på digital närvaro på Instagram, Snapchat och YouTube. Här kan läsarna komma i kontakt med redaktionen och ta del av exklusivt innehåll som publiceras endast på nätet.

Första numret av TRIX finns att köpa i butik. Nästa nummer släpps den 21 juni, och därefter kommer ytterligare 2 nummer under 2016.