Pussel i fokus när KÄRNAN firar 70

01.11.2016

Ett av leksaksbranschens mest klassiska varumärken, KÄRNAN, fyller 70 år i år. I centrum för firandet – en storsatsning på egenutvecklade pussel.

KÄRNAN grundades i Helsingborg 1946 och har en lång och traditionsrik historia, fylld av produkter som skapat band med generationer av svenskar. Varumärket är idag störst i Sverige inom målar- och pysselböcker, men när det vankas 70-årsfirande är det pusselsatsningen som står i fokus. Under året har Egmont, som äger KÄRNAN, släppt ett helt nytt sortiment med egenutvecklade pappussel.

– Vi har en stark tro på pussel och ser en tydlig trend där intresset för att lägga pussel ökar. Målsättningen är att tillfredsställa både de redan inbitna pusslarna, och att fler människor ska få upp ögonen för pussel, säger Christian Sterner, marknadschef för Kärnans pussel och spel på Egmont Publishing i Malmö. 

Det nya sortimentet består av olika pappussel av hög kvalitet, till stor del utformade med nordiska motiv, och i storlekar som passar alla åldrar – från 100 till 1500 bitar. För att underlätta för konsumenterna har förpackningarna gjorts mindre och mer kompakta.

– Vi vill underlätta i vardagen, men också för de som vill kunna pussla utanför hemmet. Det har förmodligen aldrig varit enklare att ta med sig sitt nyinköpta pussel till sommarstugan eller på semesterresan, berättar Christian.

KÄRNANS nya pusselsortiment består av ett 90-tal pappussel, varav 30 nya motiv som släpps i dagligvaruhandeln under augusti. Som en hyllning till födelsestaden Helsingborg släpps ett specialmotiv med panoramavy över landmärket Kärnan.  

Högupplösta bilder laddas ner från Egmonts pressrum hos Cision.

För mer information vänligen kontakta,

Christian Sterner, marknadschef för Kärnans spel och pussel på Egmont Publishing,

e-post christian.sterner@egmont.se, telefon 070 86 39 443