Egmonts handarbetstidning gjorde succé – släpps som prenumerationstitel

08.03.2019

”Stickat & sånt” var tänkt som en oneshot – en nischad engångstidning för stickare, gjord av stickare. Men intresset blev större än någon kunnat ana. Nu görs succétidningen om till en prenumerationstitel med flera utgåvor under 2019.

– Responsen från läsarna har varit fantastisk. Vi har lyckats göra en tidning som många verkar ha längtat efter, och det känns jättekul i dessa tider, säger Helena Rönnberg, chefredaktör på Icakuriren, som lanserat Stickat & sånt.

”Stickat & sånt” är en handarbetstidning för både nybörjare och erfarna handarbetare. Premiärnumret är fullmatat med mönster och beskrivningar, intervjuer med inspiratörer och läsarnas önskereportage. Dessutom presenteras de senaste trenderna, samt olika tekniker och tips inom stickning och handarbete.

Tidningen lever också ett parallellt liv i sociala medier, bland annat i form av så kallade ”knit alongs” (läs: flera personer som stickar utifrån samma mönster och sen visar upp slutresultatet på nätet) samt genom löpande dialog med läsare och stickintresserade i forum och grupper.

Redaktör för tidningen är den stickande journalisten och sociala medier-profilen Johanne Ländin. Hon menar att en stor del av framgången för ”Stickat & sånt” ligger just i symbiosen mellan print och webb.

– Intresset för stickning och annat handarbete är jättestort just nu och det händer mycket – så det gäller att hänga med. Men behöver jag hjälp eller tips kan jag bara slänga ut en fråga på nätet och omedelbart få svar och feedback.

Flera oneshot-succér från Egmont
”Stickat & sånt” ges ut av Egmont Publishing, som på sistone lanserat flera framgångsrika oneshots inom olika intresseområden, däribland resemagasinet Vagabonds specialtidning ”Tågresor” och Hemmets Journals nya träningstidning ”Kom igång 50 plus”.

Nr 1 av nya ”Stickat & sånt” har precis släppts för prenumeration och finns även att köpa i butik. Utgivningen för 2019 är planerad till tre nummer.