Egmont Publishing ökar omsättningen och förbättrar resultatet

21.03.2016

Egmont Publishing, ett av Sveriges största medieföretag, omsatte  1 070 MSEK under 2015 (954 MSEK, 2014). Resultatet (EBIT) blev 55 MSEK (49 MSEK). Framgångsreceptet var en kombination av starka förvärv och licenser, nya titlar, och utveckling inom det digitala området.

– 2015 var ett spännande och händelserikt år. Jag är nöjd med att vi har lyckats öka vår omsättning med 10 procent, och samtidigt förbättra vårt resultat på en mediemarknad i snabb förändring, säger Per Kjellander, VD på Egmont Publishing.  

Egmont Publishing genomförde två förvärv under 2015. Dels landets största golftidning, Svensk Golf, och dess digitala position svenskgolf.se, som gör att bolaget blir marknadsledare inom golfmedier i Sverige. Och dels Hälge, som är en av Sveriges populäraste och mest syndikerade serier.  

Utöver förvärven så flyttade Egmont Publishing fram positionerna inom flera områden under 2015:  

  • Satsningen på e-handel utökades, med lansering av bl.a. ett nytt mat- och bakmagasin under varumärket Bagaren & Kocken. 
  • Den digitala annonsaffären förstärktes ytterligare genom nyrekryteringar och ett utvecklat kunderbjudande.
  • Flipp, Egmonts nya magasinapp med streamad läsning för hela familjen, lanserades.
  • Ett antal nya tidningstitlar släpptes under året.
  • Eventverksamheten genomförde med framgång en rad stora event och läsarresor.  
  • Bok-, pussel- och spelverksamhet under varumärket Kärnan fortsatte att utvecklas positivt, med nya egenutvecklade produkter och starka licenser. 
  • Företagets delägda content marketing-byrå, Klintberg & Niléhn, gjorde ett väldigt starkt år med flera nya prestigefyllda kunduppdrag. 

– Våra medarbetare har gjort ett fantastiskt bra jobb under året och jag vill tacka dem för att de har möjliggjort vårt fina resultat, avslutar Per Kjellander.  

Extraordinära kostnader i samband med organisatoriska förändringar belastar resultatet negativt.