Nya Skogsmulle
Copyright: Friluftsfrämjandet. Illustration: Lars Bällsten.

Egmont i samarbete med Friluftsfrämjandet – ska förnya Skogsmulle efter 20 år

13.05.2020

Egmont har fått det prestigefyllda uppdraget att ge nytt liv åt Friluftsfrämjandets populära figur Skogsmulle. Barnens bästa vän i skogen har fått nytt utseende och i höst släpps helt nya sagoberättelser, och ett nytt verksamhetsmaterial utvecklat av Egmonts Kids Custom Publishing-team.

Skogsmulle har varit barnens favoritfigur i naturen sedan femtiotalet då han skapades av Friluftsfrämjandet-legendaren Gösta Frohm. Men de senaste 20 åren har inga nya berättelser skapats – förrän nu.

Tillsammans med Egmont vill Friluftsfrämjandet stärka Skogsmulle-varumärket genom att ta ett helhetsgrepp kring den visuella kommunikationen och berättandet. Målet är att Skogsmulle ska möta ännu fler barn de kommande årtiondena och förmedla de positiva och inkluderande värderingar som Skogsmulle står för.

– Vi är väldigt glada att ha med oss Egmont i denna viktiga nysatsning. De har en lång tradition av att skapa och ge ut fantastiska berättelser med folkkära figurer som Skogsmulle, och har spetskunskap om den unga målgruppen. Vi sätter också ett stort värde på att Egmont, i likhet med oss, har ett starkt fokus på att främja ett bra liv för barn och unga genom sin stiftelse, säger Lisa Larsson, verksamhetschef på Friluftsfrämjandet.

Det strategiska och långsiktiga samarbetet innefattar varumärkesarbete, grafisk form, innehålls- och produktutveckling och distribution. Inledningsvis har Egmonts uppdrag varit att ta fram en ny style- och varumärkesguide, ett nytt verksamhetsmaterial för barn och ledare samt nya sagoberättelser. 

– Skogsmulle är en ikonisk karaktär som inspirerat och utbildat barn i flera generationer. Vi är känner en stor stolthet att få vara delaktiga i Friluftsfrämjandets arbete kring förnyelsen av Skogsmulle. Tillsammans kommer vi verka för att fortsätta skapa fantastiska historier och uttryck som kommer glädja barn i många år, säger Mikael Gauffin, kundansvarig och försäljningschef B2B på Egmont Publishing.

Bakom Skogsmulles nya utseende står illustratören och serietecknaren Lars Bällsten. Den första nya sagoboken ”Skogsmulle och den röda fjädern” släpps i höst. Den handlar om hur Skogsmulle föddes – en berättelse som berättats om och om igen av tusentals Skogsmulleledare genom åren.

Arbetsgrupp:

Egmont Publishing
Katarina Oldenburg, Projektledare, Cathrine Lyng Produktansvarig, Ulf Lundin Nilsson, Marknadsansvarig och Mikael Gauffin, Kundansvarig.

Friluftsfrämjandet
Emelie Thorngren, projektledare, Lisa Larsson, verksamhetschef och Adam Bergsveen, kommunikationschef.

Högupplösta pressbilder finns att ladda ner från Egmonts pressrum hos Mynewsdesk.

För mer information vänligen kontakta,
Jonas Lidheimer, PR- och informationsansvarig, Egmont Publishing, jonas.lidheimer@egmont.se, 0708 63 94 62

Kajsa Ljungberg, pressansvarig Friluftsfrämjandet, 0700-43 46 59
Kajsa.ljungberg@Friluftsframjandet.se

Om Skogsmulle
Skogsmulle, barnens vän i naturen, skapades 1957 av Gösta Frohm, dåvarande friluftsdirektör på Friluftsfrämjandet. Han kännetecknas bland annat av sin vita näverhatt med lingonfärgad orrfjäder och svansen som han städar upp i naturen med. Skogsmulle ger barnen en känsla för naturen och allt som lever i den och har ett stort engagemang i natur- och miljöfrågor. Skogsmulleverksamheten riktar sig till barn som är 4–6 år gamla, men liknande verksamhet finns i Friluftsfrämjandet för både äldre och yngre barn. Skogsmulles motto är: Var rädd om naturen.