11-åring vann Kalle Ankas programmeringstävling

13.06.2016

11-åriga Jessika Fröjmark från Kungsbacka fick under söndagen ta emot förstapriset i finalen av Kalle Ankas programmeringstävling på Tekniska Museet i Stockholm. De tävlade kämpade om chansen att vinna en programmerbar robot från LEGO samt en workshop med den ideella kodklubben CoderDojo för sin skolklass.

Under söndagseftermiddagen avgjordes finalen av Kalle Ankas programmeringstävling på Tekniska Museet i Stockholm. Bakom tävlingen står Kalle Anka & Co, CoderDojo och Tekniska museet. Alla barn upp till 14 år som genomgått alla delar av Kalle Ankas programmeringskola som lanserades i våras har haft möjlighet att delta i tävlingen genom att skapa ett eget spel från grunden. Efter hårt kodknackande skickades över 100 bidrag in till juryn som slog sina kloka huvuden ihop för att utse en vinnare.

På en tredje plats hamnade 13-åriga Benjamin Velin från Sollentuna medan 11-åriga Leo Jonasson från Stockholm knep andraplatsen. Till vinnare utsågs den 11-åriga Jessika Fröjmark från Kungsbacka som inför en stor publik fick ta emot priset av tv-profilen Nassim Al Fakir på Tekniska museet i Stockholm. Juryns motivering löd:

”Med en omfattande och välfungerande kod, snygg grafik och mycket bra helhet samt flera olika spelmoment skilde sig det här bidraget från de andra. Spelet känns modernt och nytt med roliga inslag som YouTube-klipp, musik, överraskningar, bra instruktioner och möjlighet för flera spelare.”

– Jag kommer helt klart fortsätta programmera, jag ska bli programmerare. Det allra roligaste med programmering är när det uppstår problem som man måste lösa, säger vinnaren Jessika Förjmark.

Bidragen bedömdes utifrån kreativitet, humor och komplexitet. Bland jurymedlemmarna hittar vi; Jens ”Jeb” Bergensten, Minecraft, Mojang, Bo Peterson, CoderDojo/Malmö Högskola, Linda Sandberg, Tekniska museet, Arild Midthun, Kalle Anka-tecknare och Cathrine Lyng, Egmont.

– Alla inskickade bidrag har hållit en imponerande hög nivå och osat av kreativitet. Vi på Kalle har under flera år arbetat aktivt för att öka barns lärande på ett roligt och inspirerande sätt och därför är vi otroligt glada över det engagemang som barnen visat för programmeringens och skapandets förtrollande värld, säger Cathrine Lyng, redaktionellt ansvarig på Kalle Anka & C:o.   

För mer information om programmeringsskolan här.

För mer information om tävlingen här.